Pangsy-Kania Sylwia, 2017, Serendypność jako „szczęśliwe” źródło innowacji, Czasopismo Ekonomia i Zarządzanie, Nr 3, Naukowe Wydawnictwo IVG.
Działalność innowacyjna przedsiębiorstwa oznacza motywację do poszukiwania oraz komercyjnego wykorzystywania wyników badań naukowych, nowych koncepcji, idei, pomysłów, wynalazków, które w efekcie prowadzą do wzrostu poziomu jego nowoczesności, co przekłada się na wzmocnienie pozycji konkurencyjnej. Zmiany dotyczące produktów, procesów, marketingu czy organizacji w zakresie zarówno dóbr, jak i usług często determinują „być albo nie być” przedsiębiorstwa na rynku. Funkcjonując w otoczeniu, w którym jedyną pewną jest ciągła zmiana wprowadzanie innowacji staje się koniecznością. Poszukiwanie innowacyjnych pomysłów na biznes wymaga przeanalizowania źródeł innowacji. Zdarza się oczywiście, że innowacje są efektem przebłysku ludzkiego geniuszu. Jednak zdecydowanie częściej powstają one w wyniku długiej i ciężkiej pracy, a ściślej współpracy. Wiele innowacji powstawało jako efekt połączenia osiągnięć badawczych w różnych dziedzinach nauki. Przykładem takiego stopniowego powstawania innowacji jest komputer, którego początki sięgają przecież XVII wieku, kiedy to powstała teoria binarna. Przemiany i rewolucje technologiczne dokonujące się przez kolejne stulecia doprowadziły do powstawania komputera [Grudzewski, Hejduk 2002]. Ale innowacje mogą też być wykreowane przez zupełny przypadek - łut szczęścia ma wówczas kluczowe znaczenie...